Ja, å vad kan jag hjälpa dig med då??

Lisa sitter, nervöst väntande, i soc:s reception. Hon ser en man komma ut med ett belåtet flin i ansiktet och en stor guld-kedja om halsen. Han hoppar in i en glänsande BMW och far iväg med en rivstart. Äsch, jag måste lugna ner mig, det kanske inte är så farligt, tänker hon. Hon blir uppropad av en äldre kvinna med veckad kjol och glasögon nere på nästippen. Damen, som visar sig heta Gunilla trippar före med sina klackskor och Lisa hasar efter i sina nedslitna skor. Jaha, säger Gunilla, vad kan jag hjälpa dig med då?? Jo, stammar Lisa, det är så att jag inte har några pengar. Nä, så mycket förstår jag eftersom du är här, har du med dig alla papper som jag bad dig om?? Lönespec sen 3 mån. tillbaka, hyresavi, sparkonto.besked etc. Jo, hon räcker fram papperen. Jaha, då ska vi se...Jaha, här ser jag att du har en del onödiga utgifter..hm, har du bil? Jag menar om du har bil så måste du sälja den, det förstår du väl?? Jo, men jag har ingen bil, jag har en cykel. Jaha, ja du kan ju alltid försöka sälja den på blocket så du får in nån hundralapp. Jaha, hur kommer det sig att du hamnat i den här situationen då, frågar Gunilla. Jo, hm, jag har bara haft lågavlönade jobb och sen har jag varit sjukskriven periodvis och...ja se det säger alla, avbryter Gunilla, men man kan faktiskt spara, varför har du inga sparade pengar då?? Men, jag var tvungen att fly hemifrån för det var en massa problem och jag hann inte ens få med mig kläder eller nåt, sa Lisa. Jaha, så du menar att du är flykting?? Nej, det är jag inte jag är ju från Sverige men svenskar kan också ha problem, säger Lisa. Ja, men har du ingen du kan låna av då? Nån släkting eller så? Nej, det har jag inte, svarar Lisa. Nähä, och varför inte det då?? Lisa höjer rösten och nästan skriker: Dom är döda!!! Ja, nu är det så att vi inte kan ge dig nån hjälp men du kan få lite matkuponger så länge. Jag anser att du borde klara dig på den lilla lön du får, det är enligt normen. Men jag såg en man komma ut och han hade en avi i handen och guldkedja och bil och....Stopp, stopp, stopp, säger Gunilla. Det rör inte dig om vilka vi väljer att hjälpa, se så, tack och adjö...
Men, stammar Lisa, ska inte ni hjälpa mig?? Är inte ni till för att hjälpa människor som har det svårt?? Ingen svarar utan istället blir hon Hej dåad och tack för idaag....Hur det går för lisa?? Ingen vet och ingen bryr sig....





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0