Grattis Pippi!

Ja, idag är det då 65 år sedan som boken om Pippi Långstrump kom ut. Pippi, det var min hjälte det när jag var liten. Jag tyckte vi två var så lika. Vi hade flätor och lite olika djur men hon hade inte lika stort överbett som jag hade. Och sen bodde inte jag i nån Villa Villekulla men min morfar...han bodde i alla fall i Park-villan. Och inte hade jag nåt sockerdricka-träd heller men däremot morfar Birger, han hade sockerdricka i källaren. Det mest sorgliga var att varken jag eller Pippi hade nån pappa hemma. Pippis pappa levde ju åtminstone även fast det var på en Söderhavs-ö, men min pappa, han fanns inte på nån Kurrekurredutta-ö. Fast jag minns när jag var liten, då låtsades jag att pappa levde och att han var ute på de 7 haven. Åhh, vad jag ville vara som pippi...ha en egen häst, en liten apa och bo i ett stort hus. Istället bodde jag i en liten lägenhet och hade grod-yngel i badkaret. Och inte hade vi nån kappsäck med pengar heller, dom pengar vi hade över gick till kollekten i kyrkan...Men åhh, vad jag drömde....Pippi spelade trumpet och jag spelade piano och båda två var vi rätt duktiga på skridskor. Än idag händer det att jag tittar på nån pippi film bara för att bli nostalgisk, hon är verkligen min hjälte...Och det förstås, utan Astrid Lindgren hade det inte funnits nån pippi, så tack Astrid för att du gav henne liv.....
God bless...where ever you are.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0